Четвер, 04.18.2024, 10:04 AM
Вітаю Вас, Гість

 ЯК ГОТУВАТИ ДО ШКОЛИ ШЕСТИРІЧНИХ

Дитина повинна йти до школи фізично розвиненою, здоровою. Адже, значною мірою її успіхи в будуть залежати від фізичної готовності до Дослідження доводять, що найважливіша фізична вдатність людини - витривалість. Вона безпосередньо пов'язана з працездатністю, яка необхідна в будь-якій справі. Потрібна вона й шестирічній дитині, щоб оволодіти шкільною програмою. Спеціальні дослідження показують, що позитивний вплив на фізичну працездатність має збільшення довільної рухової активності і цілеспрямований, з акцентом на точність визначення рухів, розвиток у дітей рухових навичок. Тому є сенс привчати дитину до щоденної ранкової гімнастики, плавання в басейні, до гімнастичних вправ на свіжому повітрі. Батькам, вихователям слід передбачити не тільки те, чого дитина цього віку може досягнути, але й яких фізичних та нервово-психічних затрат те буде йому коштувати.

Дуже важливо забезпечити дитині влітку перед вступом до школи хороший активний відпочинок. Та і в цей час дитина повинна займатись, набуваючи певних навичок індивідуальної роботи, звикаючи до деякої самостійності у виборі занять. Такі навички потім виявляться конче потрібними під час виконання школярем домашніх завдань.

Безумовно, важливо, щоб дитина пішла до школи фізично підготовленою, оздоровленою. Здоровій дитині легше вчитися. Однак готовність до шкільного навчання передбачає не лише фізичну, а й психологічну готовність, що має складовими особистісну, вольову і інтелектуальну готовність.

Готовність до шкільного навчання дитини як особистості характеризується рядом рис. Першою з них є наявність позитивного ставлення до навчання, до школи, бажання вчитись. Нерідко буває, що дитина не має жодного уявлення про школу. Головним для неї є перерва і зовнішні атрибути школяра: ранець, форма тощо. Тому батьки обов'язково повинні разом із дитиною пройти шкільними коридорами, роздивитись клас, їдальню, шкільний двір. Спеціальні дослідження показали, що в уяві дитини потрібно створювати образ школи як джерела знань, які здобуваються інакше, ніж у дитячому садку. Треба поступово диференціювати у свідомості ще дошкільняти ігровий та неігровий способи поведінки, ігрове та неігрове ставлення до доручень, вчити розрізняти цікаве й мало вагоме від нецікавого, але важливого. Необхідне й важливе, хоч і важке, слід поєднувати з позитивними емоціями, викликати позитивні переживання від усвідомлення подоланих труднощів і навіть втоми, що наступила під час праці. Таким чином ми формуємо у дитини волю та позитивні установки на пізнавальну діяльність. Адже, саме з неї починається розумовий розвиток дитини.

Щоб забезпечити розумовий розвиток дитини, необхідно дбати про розвиток її мислення і сприймання. Для розвитку сприймання потрібно щоб дитина засвоїла сенсорний (чуттєвий) досвід і оволоділа найбільш раціональними способами обстеження і зіставлення предметів та їх властивостей. Дорослі повинні: привчати дітей орієнтуватися у кольорах, запахах, формах, розмірах, звуках тощо. Потрібно використовувати спеціальні види діяльності - спостереження, малювання, конструювання, слухання музики, співи, ігри з правилами, режисерські та сюжетно-рольові ігри.

Без спеціального навчання сенсорний досвід дитини теж формується, але стихійно. Він спрощений, не осмислений. Загадайте 6-річним малюкам знайти серед різних геометричних фігур трикутник. Майже всі вони виконають це завдання. Після цього запитайте, чому ця фігура називається трикутником. І ви переконаєтесь, що навіть таке завдання виявиться для них складним.

Однією з умов розумового розвитку дитини є формування в неї спостережливості. Спостерігати означає порівнювати, аналізувати, зіставляти зі зразком. Для цього слід доручати дітям щоб вони, спостерігаючи явища природи, працю людей, поведінку тварин, знаходили спільне і відмінне в їх діях, звуках,формах, рухах, темпі, ритмі тощо.

Спостережливість є важливим засобом виховання уважності. У 6-річок вона слабко розвинена: лише 20 секунд вони можуть втримати свою увагу на нецікавому. Уважність завжди предметна і цілеспрямована. Тому завдання щось помітити. відрізнити, знайти спільне добре розвивають довільну увагу дитини. Батькам неважко буде пограти з дітьми в своєрідні ігри, наприклад, викреслювати з тексту певну букву (спочатку 1, потім 2, 3); знаходити відмінності коли є дві не зовсім однакові картинки. Формувати стійкість уваги допоможуть ігри "Муха" та "Паровозик". Малюєте квадрат 3*3 клітинки і пропонуєте дитині у думці переміщати по ньому уявну муху: угору-униз, ліворуч-праворуч, слідкуючи за тим, щоб вона не "вилетіла" за межі квадрату. Діти полюбляють в зошиті в клітинку малювати під диктовку "паровозик": 1 клітинку униз, 2 - праворуч, 2 - угору і т.д.

Навчальна діяльність вимагає певної культури пам'яті. У дошкільнят переважає мимовільне запам'ятовування і відтворення. Чимало шестирічок лишаються на такому рівні готовності до школи. Проте, якщо навчати дітей осмислювати певний матеріал (оповідання, вірші, правила гри, способи виконання завдань і т.д.), знаходити опорні пункти в ньому, то це сприятиме оволодінню засобами закріплення пам'яті.

Шестирічна дитина може багато чого. Проте, не варто переоцінювати її розумові можливості. Логічна форма мислення, наприклад, хоч І доступна, але не типова, не характерна для неї. 

Хорошим засобом розвитку мислення є лічба. Дитина повинна вміти відрізняти кількість від розміру предметів, зіставляти групи предметів тощо. Надзвичайно сприяють розвитку дитячого мислення ігри на класифікацію і вправи типу "Чого більше, квітів чи троянд, тварин чи собак?". Щоб розвивати мислення дитини, треба насичувати її заняття складними завданнями, але обов'язково доступно складними. Такі завдання найкраще розвивають і збуджують думки.

Одночасно з розвитком мислення, розвивається і мова дитини. До вступу до школи вона мусить навчитися чисто і правильно вимовляти всі звуки в словах. Відомо, що нечітка звуковимова призводить до різних прикростей у школі і серйозно заважає успішному навчанню.

Словниковий запас шестирічки складає більше 3000 слів. Треба вчити дітей активно ним користуватись: добирати відповідно до ситуації найвлучніші слова, вміти будувати речення. Вчіть дитину виділяти звуки в словах, тоді вона буде читати без спеціального навчання. Сприяє розвитку мовлення "робота з пальцями": рахувалочки типу "Coрока-білобока", перебирання круп, нанизування ґудзиків чи намистинок, гра на музичному інструменті.

Підготувати дитину до школи за короткий час неможливо. Це складний і багатогранний процес, що починається вже з народження малюка. Отож, готуйте його своєчасно, послідовно і з любов'ю в серці.